Uttalande kring gårdagens händelser på Tele 2 Arena

av Peking Fanz den juli 28th, 2015

Trots gårdagens härliga vinst inträffade tyvärr mindre trevliga scener på Tele 2 Arena.

I samband med att ett antal bengaler tändes på vår sektion precis innan matchen började så valde ett antal ordningsvakter att gå in på läktaren och försöka gripa dessa personer. Peking Fanz tar avstånd ifrån användandet av olagliga pyroteknik, men samtidigt kan vi aldrig acceptera sådant oansvarigt beteende som vakterna visar upp när man mot inrådan från polis och säkerhetspersonal väljer att gå in på läktaren.

Det som sedan händer är inget annat en ett fegt övergrepp ifrån en av ordningsvakterna. En supporter utan maskering som ej var inblandad i eldningen får ett batongslag i huvudet och till följd av detta ett stort öppet sår som blöder kraftigt. Killen i fråga mådde trots omständigheterna bra efteråt men det kunde gått så mycket värre. Det är inte frågan om något annat en rent övervåld ifrån denna ordningsvakt. Ordningsvakt ska sedan enligt mycket trovärdiga vittnesmål ”skrytit” om detta.

Vi som förening kommer nu tillsammans med klubbarna, SLO, polis och våra medlemmar göra vad vi kan för att samla in bevis och bidra i den polisutredning som kommer ske. Peking Fanz kommer även ha en dialog med IFK och andra parter för att se till så vi inte behöver vara med om detta igen.

Vi vill poängtera att vi inte anklagar Hammarby som arrangör eller polis här, då de varit väldigt behjälpliga i att reda ut vad som hände egentligen. Vår kritik riktas mot de 6 st vakterna som på eget initiativ gick in på läktaren.

Såg du något? Filmat eller fota händelsen? Hör av dig till oss på info@pekingfanz.nu

Kommentera inlägget

Nästa bortamatch: Blåvitt Svenska Cupen

Kvartsfinal på Nya Ullevi! Matchen börjar 18.30 Vi åker 14.00 från Peking Fanz lokal på Hagagatan 2 Pris 300kr Det blir matstopp http://www.tickster.com/sv/events/g562rtdavhyr0ux/2017-03-11/goteborg-borta-svenska-cupen

Peking Fanz webshop

Klicka här för att komma till Peking Fanz webshop, här kan du köpa bland annat tröjor, mössor, väskor och mycket annat.

Kolla in »

Bli medlem i Peking Fanz

Här kan du läsa allt om hur du blir medlem i Peking Fanz, klicka bara på knappen nedan för att få all information du kan tänkas behöva för att bli medlem.