Öppet brev till våra medlemmar

klacken
av Peking Fanz den mars 4th, 2015

Igår hade Peking Fanz ett sedan tidigare inplanerat styrelsemöte. Självklart var händelsen under matchen mot Ängeholms FF då en styrelsemedlem blev omhändertagen och senare misstänkt för våld mot tjänsteman, överst på agendan.

Vi har pratat med den inblandade personen och fått hans förklaring kring vad som hänt. Det är självklart alltid oacceptabelt att en person tar till våld mot en annan oavsett om det är en privatperson eller polis, alla ska känna sig trygga att gå på fotboll. Styrelseledamoten har berättat för oss att han varit så kraftigt berusad att han över huvud taget inte minns vad som har hänt utan fått allt förklarat för sig i efterhand. Vi är helt övertygade om att detta aldrig hade skett i nyktert tillstånd. Händelsen är något som kommer att påverka honom flera år framöver.

Peking Fanz styrelse har valt att besluta om att han får sitta kvar i styrelsen. Anledningarna är flera orsaker. Vi har märkt att många personer på sociala medier har tolkat det som om att händelsen skedde inne på arenan vilket inte stämmer. Utan det skedde utanför arenan och vi i Peking Fanz kan inte döma någon medlem som begår ev.brott utanför arenan som inte är direkt kopplat med fotbollsrelaterat våld. Vi bedömer att denna händelse inte är någon form av fotbollsrelaterat våld då det inte funnits något uppsåt att i skada polisen.

Han är fullt medveten om olämpligheten med att som styrelsemedlem dricka sig så kraftigt berusad så att man inte kan styra sina handlingar. Han har också valt att ta professionell hjälp för sina problem, och Peking Fanz kommer stötta honom i det.

Vi vill även passa på att skicka en hälsning till den skadade polisen och hoppas att han snabbt kommer tillbaka till sin tjänst.

Händelsen är något som påverkat oss alla känslomässigt och vi har även tagit åt oss och lyssnat på folks kommentarer på sociala medier. Som ett resultat av denna händelse beslutade Peking Fanz styrelse igår att ta ett krafttag mot berusning kring fotbollsmatcher.

Peking Fanz kommer därför att…

• Förbjuda starksprit på samtliga våra resor.
• Kräva att alla som har ett ansvarsområde i och omkring Peking Fanz på matchdagar ska vara helt nyktra.
• Vara IFK Norrköping behjälplig med berusade personer på våran sektion (hemma som borta).
• Stå fast vid vårt önskemål att IFK Norrköping inte ska sälja starköl på Curva Nordahl.

Styrelsen Peking Fanz

4 kommentarer

1. Oliver Byström skriver:

Så Peking Fanz har en alkis i styrelsen? Tragiskt.

• Guest skriver:

Du får lära dig innebörden av ordet alkis innan du slänger ur det dig.

• Johan Svensson skriver:

Skrivet i ungdomligt oförstånd får man hoppas. Oliver, life’s gonna hit you hard. F ö stöttar jag beslutet om folkisar, mest för att det vore najs att stå i solen på curvan med en läskande folkis. :)

2. David Ballester skriver:

All heder åt honom att han söker hjälp och att ni stödjer honom i detta. Detta är sann kamratskap! Låt den blåvita stjärnan leda er väg!

Kommentera inlägget

Nästa bortamatch: Alla till Stockholm!

På söndag är det match mot Hammarby på Tele2, vi hoppas att det blir en välfylld bortasektion och erbjuder därför bussbiljetter för endast 150kr Bussen rullar 14.30 från  vår lokal på Hagagatan 2 Matchen startar 17.30 Inget matstopp https://www.tickster.com/sv/events/80ftdb3dhl19f4n/2017-10-01/hammarby-borta Matchbiljetter köper ni på följande länk: http://hammarbyfotboll.ebiljett.nu/kampanj/bornor/?q=0387fb0a-5f81-40d3-8044-4682fd9d299c&p=e4a9a5e9-939f-47a4-a9e1-2b96c19340a4&ts=1506254126&c=ebiljettnu&e=hammarbyfotbollweb&rt=Safetynet&h=8cca60b1773afcf9bc1092d86f807afb

Peking Fanz webshop

Klicka här för att komma till Peking Fanz webshop, här kan du köpa bland annat tröjor, mössor, väskor och mycket annat.

Kolla in »

Bli medlem i Peking Fanz

Här kan du läsa allt om hur du blir medlem i Peking Fanz, klicka bara på knappen nedan för att få all information du kan tänkas behöva för att bli medlem.