Öppet brev ifrån Peking Fanz styrelse

av Peking Fanz den mars 31st, 2017

Idag mottog vi i styrelsen ett besked från vår motsvarighet i IFK Norrköping, ett besked som ställer vårt supporterskap på sin spets.

I ungefär två års tid har vi påpekat för IFK att det finns ett problem med en utav klubbens ordningsvakter, OC. OC har misshandlat och hotat supportrar på Parken. Han har brutit mot tystnadsplikten då han försökt svartmåla supportrar genom att berätta om deras avstängningar på arbetsplatser och grossister. Han har även gett sig på supportrar på ett av hans andra uppdrag nattklubben Arbis.

Trots två års tid av möten, löften och dialog så har klubben valt att INTE lyssna på oss då vi önskat stänga av ordningsvakten på 1 år (precis som en supporter kan bli avstängd och sedan få chansen att komma tillbaka).

Vår dialog var som mest intensiv med föredetta klubbdirektören Selin och togs sedan över av evenemangsansvarige. Dialogen ökade inför denna säsong då vi krävde handling från klubben. Detta följdes även upp av nya möten samt att vi skrev ett brev till IFK’s styrelse. På senaste mötet var IFK’s ställföreträdande säkerhetsansvarig med, som också är vaktchef på Parken samt nära vän till den utpekade vakten.

Peking Fanz har länge varit tillmötesgående och tyckte att en lösning där OC inte längre arbetade på Curva Nordahl kunde fungera. Men OC bröt mot detta under flera matcher 2016 och under den tiden hotade han även en supporter som anmält honom för misshandel.

Vi gav IFK en tydlig dokumentation, med vittnesuppgifter om dessa övertramp från OC. Trots detta ställer sig IFK bakom OC och godkänner ett beteende hos sin personal som gör supportrar otrygga på läktaren.

Under 15 års tid har IFK’s säkerhetsavdelning delat ut godtyckliga arrangörsavstängningar till supportrar, men samma värden gäller tydligen inte när IFK’s egna personal är inblandad.

Vi väljer att gå ut med detta för att vi oroas över säkerhetsläget på Curva Nordahl och på Parken.

/ Peking Fanz Styrelse

Kommentera inlägget

Nästa bortamatch: Säsongsavslutning i Borås

I helgen är det dags! Nu ska trenden brytas och det är dags för Kamraterna att plocka hem 3 pinnar på Borås Arena. När: Söndag, 5 Nov Avgång: 11.00 från vår lokal på Hagagatan 2 Matstopp: På vägen hem, snabbare stopp för toalett besök på vägen ner Priser: 250kr för enbart buss eller 350kr inkl.

Peking Fanz webshop

Klicka här för att komma till Peking Fanz webshop, här kan du köpa bland annat tröjor, mössor, väskor och mycket annat.

Kolla in »

Bli medlem i Peking Fanz

Här kan du läsa allt om hur du blir medlem i Peking Fanz, klicka bara på knappen nedan för att få all information du kan tänkas behöva för att bli medlem.